ElasticSearch’e Dair Bilmedikleriniz

ElasticSearch Nedir?

Elasticsearch, Apache Lucene üzerine kurulmuş ve Java ile geliştirilmiş, dağıtılmış açık kaynaklı bir arama ve analiz motorudur. Lucene açık kaynak arama çerçevesinin ölçeklenebilir bir versiyonu olarak başladı ve ardından Lucene endekslerini yatay olarak ölçeklendirme yeteneğini ekledi. Elasticsearch, büyük hacimli verileri hızla ve neredeyse gerçek zamanlı olarak depolamanıza, aramanıza ve analiz etmenize ve milisaniyeler içinde yanıt vermenize olanak tanır. Metni doğrudan aramak yerine bir dizini aradığı için hızlı arama yanıtları elde edebilir. Tablolar ve şemalar yerine belgelere dayalı bir yapı kullanır ve verileri depolamak ve aramak için kapsamlı REST API‘leri ile birlikte gelir. Özünde, Elasticsearch‘ü JSON isteklerini işleyebilen ve size JSON verilerini geri verebilen bir sunucu olarak düşünebilirsiniz.

ElasticSearch Ne Yapar?

Elasticsearch, her türlü veriyi aramak için kullanılabilir. Ölçeklenebilir bir arama çözümü sağlar, gerçek zamanlıya yakın arama ve çoklu kiracılık desteği sunar. Elasticsearch, farklı konumlardan yapılandırılmamış verileri alır, bunları kullanıcı tarafından belirlenen (verilerden otomatik olarak türetilebilen) eşlemeye göre saklar ve indeksler ve aranabilir hale getirir.

Dağıtılmış mimarisi, büyük miktarda veriyi neredeyse gerçek zamanlı olarak aramayı ve analiz etmeyi mümkün kılar. Tek bir makineyle başlayıp yüzlerceye kadar ölçeklendirmenize olanak tanır. Elasticsearch, tam özellikli bir arama kümesi çalıştırmayı kolaylaştırır, ancak onu geniş ölçekte çalıştırmak hala önemli düzeyde uzmanlık gerektirir.

Ürün arama, belge arama, e-posta arama vb. gibi tam metin arama odaklı kullanım durumlarının yanı sıra, Elasticsearch genellikle dilimlenmesi ve kesilmesi, çeşitli boyutlara göre gruplandırılması ve benzeri verilerin depolanması için kullanılır. Bu tür analitik kullanım örnekleri, ölçümler, günlükler, izler ve diğer zaman serisi verileri için Elasticsearch kullanımını içerir.

ElasticSearch bir NoSQL Midir?

İlk olarak 2010 yılında piyasaya sürülen Elasticsearch (bazen ES olarak da adlandırılır), Apache Lucene’e dayanan modern bir arama ve analiz motorudur.

Tamamen açık kaynak kodlu ve Java ile oluşturulmuş Elasticsearch, bir NoSQL veritabanıdır. Bu, verileri yapılandırılmamış bir şekilde depoladığı ve onu sorgulamak için SQL’i kullanamayacağınız anlamına gelir.

ElasticSearch Ne için Kullanılır?
ElasticSearch Ne için Kullanılır?

ElasticSearch Ne için Kullanılır?

Artık Elasticsearch’ün ne olduğu, arkasındaki mantıksal kavramlar ve mimarisi hakkında genel bir anlayışa sahip olduğumuza göre, çeşitli kullanım durumları için neden ve nasıl kullanılabileceğini daha iyi anlıyoruz.

Uygulama içi Arama

Verilerin erişimi, alınması ve raporlanması için büyük ölçüde bir arama platformuna dayanan uygulamalar için.

Site İçi Arama

Çok fazla içerik depolayan web siteleri, Elasticsearch’ü etkili ve doğru aramalar için çok yararlı bir araç olarak görür. Elasticsearch’ün site arama alanı alanında sürekli olarak yer kazanması şaşırtıcı değil.

Kurumsal Arama

Elasticsearch, belge araması, E-ticaret ürün araması, blog araması, kişi araması ve aklınıza gelebilecek herhangi bir arama biçimini içeren kuruluş çapında aramaya olanak tanır.

Aslında, günlük olarak kullandığımız popüler web sitelerinin çoğunun arama çözümlerine istikrarlı bir şekilde nüfuz etti ve yerini aldı. Daha kurumsal bir bakış açısından, Elasticsearch şirket intranetlerinde büyük başarı elde etmek için kullanılır.

Loglama – Günlükleme

Elasticsearch, günlük verilerini neredeyse gerçek zamanlı ve ölçeklenebilir bir şekilde almak ve analiz etmek için yaygın olarak kullanılır. Ayrıca, eylemleri yönlendirmek için günlük ölçümleri hakkında önemli operasyonel bilgiler sağlar.

Altyapı Ölçümleri

Birçok şirket, çeşitli ölçümleri analiz etmek için ELK yığınını kullanır. Bu, kullanım durumuna göre değişen çeşitli performans parametreleri arasında veri toplamayı içerebilir.

Güvenlik

Elasticsearch’ün bir diğer önemli analitik uygulaması güvenlik analizidir. Sistem güvenliğiyle ilgili erişim günlükleri ve benzeri günlükler, ELK yığını ile analiz edilebilir ve bu da sistemlerinizde gerçek zamanlı olarak neler olup bittiğine dair daha eksiksiz bir resim sağlar.

İş Analitik ve Analizi

ELK Yığınında bulunan yerleşik özelliklerin çoğu, onu bir iş analitiği aracı olarak iyi bir seçenek haline getirir. Ancak, bu ürünü uygulamak için ve çoğu kuruluşta dik bir öğrenme eğrisi vardır. Kibana yalnızca Elasticsearch verileriyle çalıştığından, bu özellikle şirketlerin Elasticsearch dışında birden fazla veri kaynağına sahip olduğu durumlarda geçerlidir.

İyi bir alternatif, Elasticsearch ile yerel olarak bütünleşen ve teknik bilgisi olmayan iş kullanıcılarının bile ELK Yığını hakkında önceden bilgi veya uzmanlığa sahip olmadan görselleştirmeler oluşturmasına ve Elasticsearch verileri üzerinde analitik gerçekleştirmesine olanak tanıyan bir analitik platformu olan Knowi‘dir.

ElasticSearch Kullanım Alanları
ElasticSearch Kullanım Alanları

ElasticSearch Kullanım Alanları

Dağıtılmış bir motor olarak Elasticsearch, yüksek düzeyde ölçeklenebilir ve neredeyse gerçek zamanlı arama yetenekleri sunar. Bu, bir arama motorundan daha fazlasını yapabilen ve çok sayıda büyüyen kritik iş ihtiyaçlarını ve operasyonel kullanım durumlarını destekleyen bir çözüme katkıda bulunur.

Genel olarak, güçlü arama yetenekleri sayesinde Elasticsearch, karmaşık arama özellikleri ve gereksinimleri olan uygulamalara güç sağlayan temel teknoloji olarak kullanılır. Sayılar, metin, coğrafi, yapılandırılmış, yapılandırılmamış, Elasticsearch tüm veri türlerini destekler.

Elasticsearch, verileri işlemedeki ve diğer araçlarla eşleştirilen çok yönlü doğası nedeniyle popülerdir. Wikipedia, Github, NY Times veya Facebook gibi şirketlerin tümü Elasticsearch’ü çeşitli kullanım durumları için kullanır: 164 yıllık yayınlanmış makalelerin tümü için kolay aramadan anlık canlı sohbete veya kesintisiz e-ticaret deneyimine, bilgileri hızlı bir şekilde sunması gereken herhangi bir işletmeye kadar Elasticsearch’ü iyi bir kullanıma sokabilir.

İş hedeflerine bağlı olarak büyümeye ve değişmeye devam eden hemen hemen sonsuz ve çok yönlü yeteneklerle, işletmelerin Elasticsearch’ü farklı kullanım durumları için nasıl kullandığı aşağıda açıklanmıştır:

Ürün Kataloglarında Anlık E-ticaret Araması

Perakendeciler, tüm ürün özelliklerinin yanı sıra ürün kataloglarını ve envanterlerini dizine eklemek için Elasticsearch’ü kullanıyor, böylece müşteriler belirli bir ürün özelliğini aradığında, mağazaları anında doğru ürünleri görüntüleyebilir.

Hemen hemen anında arama çubuğu, daha iyi bir ürün kataloğu arama deneyimi sunarak geliri artırabilir ve aramayı birincil gezinme biçimi haline getirebilir.

Walgreens ve Kreeger, çevrimiçi market alışverişi deneyimlerini Elasticsearch ile kolaylaştıran en büyük perakende şirketlerinden bazılarıdır.

Operasyonel Günlük Analiz

Günlükleri analiz etmek ve tutarlı sistem performansı sağlamak veya anormallikleri tespit etmek için her gün milyarlarca olayı işlemek için Elasticsearch’ü kullanmak, GoDaddy gibi şirketlerin müşteri deneyimini iyileştirmesine ve kullanıcı deneyimini geliştirmesine yardımcı oldu.

Site İçeriği ve Medya Arama

Engadget ve The New York Times, kullanıcılarının neyi neden aradığını daha iyi anlamak için site içeriği araması için Elasticsearch’ü kullanıyor ve bunların tümü, kullanıcı etkileşimi TPG’lerini iyileştirme amacıyla.

Site içeriği araması için Elasticsearch’ü kullanmak yayıncılarla sınırlı değildir – Shopify ve Asana, belgelerini ve destek içeriğini müşteriler tarafından kolayca bulunabilir hale getirmek için de kullanır. Arama da makalelerle sınırlı değildir. En büyük video barındırma şirketlerinden biri olan Vimeo, Elasticsearch aracılığıyla her gün milyonlarca videonun aranmasına güç veriyor.

Anlık Canlı Sohbet

Live Chat, 460 milyon belgeden oluşan bir arşivi korumak ve anında sorgu yanıt süreleri sağlamak için Elasticsearch’ü kullanarak günlük milyonlarca sorgu yürüten 6.000 müşteri için müşteri deneyimini iyileştiren bir şirkettir.

Dolandırıcılık İzleme ve Erken Tespit

SoftBank ve Xoom, sistemlerini Elasticsearch ile izleyerek dolandırıcılık ve güvenlik tehditlerini önlüyor ve koruyor.

Uygulama Arama

Uygulama arama için Elasticsearch’ü kullanan en büyük şirketlerden biri, eBay’dir, 800 milyon listeyi saniyeler içinde arar ve her gün milyonlarca insan için birinci sınıf bir son kullanıcı deneyimi sağlar.

İş Analitiği

Walmart, mağaza içi ve çevrimiçi perakende müşteri alışveriş deneyimini geliştirmek ve ticari başarılarını artırmak için müşteri satın alma kalıpları ve mağaza performans ölçümleri hakkında bilgi edinmek için Elasticsearch’ü kullanıyor.

Kurumsal Arama

Facebook, Elasticsearch’ü kullanıyor ve basit bir kurumsal aramadan, günde 60+ milyon sorguyla birden fazla kümede 40’tan fazla araca geçti ve büyüyor.

Metrik Analizi

Sprint, daha iyi perakende operasyonları içgörüleri aramak için günlüklerden, veritabanlarından, e-postalardan, sistem günlüklerinden, test mesajlarından ve dahili ve satıcı uygulama API’lerinden günde 3 milyar olayı temsil eden 200’den fazla gösterge tablosunu analiz etmek için Elasticsearch’ü kullanıyor.

Güvenlik Analitiği

Slack, Elasticsearch’ü kullanarak kötü niyetli etkinlikleri izlemek için bir savunma güvenlik programı oluşturuyor. Cisco, bilgisayar korsanlarını tespit etmek ve yenmek ve siber tehditlerle mücadele etmek için verilerden yararlanmak için Elasticsearch’ü de kullanıyor.

Kamu Verilerini Kazıma ve Analiz Etme

Sosyal medya konuşmaları gibi herkese açık veriler, gerçek zamanlı analiz yapmak için Elasticsearch kullanılarak çıkarılabilir, bu da müşterileri anlamak için bir sosyal duyarlılık analiziyle sonuçlanır.

Ancak bu uygulamalar, şirketlerin Elasticsearch’ü çeşitli büyüyen zorlukları çözmek için nasıl kullanabileceğinin yalnızca yüzeyini çiziyor.

Hangi Şirketler Kullanıyor?

Netflix

Netflix, müşteri hizmetleri işlemlerini ve güvenlik günlüklerini izlemek ve analiz etmek için çeşitli kullanım durumlarında ELK Yığınına güvenir. Örneğin, Elasticsearch, mesajlaşma sistemlerinin arkasındaki temel motordur. Ayrıca şirket, otomatik parçalama ve çoğaltma, esnek şema, güzel uzantı modeli ve birçok eklentiye sahip ekosistemi için Elasticsearch’ü seçti. Netflix, Elasticsearch kullanımını birkaç yalıtılmış dağıtımdan birkaç yüz düğümden oluşan bir düzineden fazla kümeye kadar istikrarlı bir şekilde artırdı.

eBay

Elasticsearch’ü omurga olarak kullanan sayısız iş açısından kritik metin arama ve analitik kullanım senaryolarıyla eBay, dahili OpenStack tabanlı bulut platformlarında kolay Elasticsearch küme provizyonuna izin vermek için özel bir “Elasticsearch-as-a-Service” platformu yarattı.

Walmart

Walmart, müşteri satın alma kalıpları hakkında içgörüler elde etmek, mağaza performans ölçümlerini ve tatil analizlerini takip etmek için verilerinin gizli potansiyelini ortaya çıkarmak için Elastik Yığın’ı kullanır – tümü neredeyse gerçek zamanlı olarak. Ayrıca, SSO ile güvenlik, anormallik algılaması için uyarı ve DevOps için izleme için ELK’nın güvenlik özelliklerinden yararlanır.

Sonuç Olarak

Elasticsearch’ün temel mimarisi ve bileşenleri onu hızlı ve ölçeklenebilir kılan, birlikte kullanılabilecek tamamlayıcı araçlardan oluşan bir ekosistemin kalbinde yer alan bir arama motoru olduğunu kısaca özetleyebiliriz. Arama, analitik, veri işleme ve depolama dahil olmak üzere birçok kullanım durumu mevcut ve aktiftir.

Bu yazımızda sizlere kapsamlı bir şekilde ElasticSearch nedir? Ne işe Yarar ve Kimler kullanır tabanında bilgi vermeye çalıştık.

Önceki yazılarımıza da göz atın;

NoSQL Veritabanı Sistemi Nedir?

MongoDB Teknolojisi ve Karşılaştırmaları

0 Shares:
Bu makalelerimizi incelediniz mi?
Video Hosting
Devamını okuyun.

6 Adımda Video Hosting

Video Hosting Hakkında Herşey Video Nedir? Öncelikle video kelimesinin anlamına TDK sözlüklerinden bakarak konuya giriş yapmanın doğru olacağına…